Lezen en spelling

Vaak kun je al vroeg signalen opvangen dat je kind moeite heeft met lezen en spellen. Het kan zijn dat ze weinig letters kennen of dat er al lees- en spellingsproblemen in de familie zijn geweest. Misschien vindt je kind het lastig om te rijmen of om rekentafels te leren. Herken je je kind in de volgende situaties?

  • In groep 2 heeft je kind moeite met het in stukjes hakken en weer samenvoegen van woorden.
  • In groep 3 schrijft je kind ‘mius’ in plaats van ‘muis’.
  • Je kind vindt het in groep 4 moeilijk om de spellingsregels toe te passen.
  • Je kind leest langzaam of maakt veel fouten tijdens het lezen.

Al vanaf groep 2 kan ik samen met je kleuter werken aan deze problemen. Hierdoor begint je kind met meer zelfvertrouwen aan groep 3 en het leren lezen. Ook na de kleuterleeftijd en groep 3 sta ik klaar om te helpen met lezen, spellen en begrijpend lezen.

Hoe ziet de behandeling eruit?

Klank-letterkoppeling

Als logopedist betrek ik meerdere zintuigen bij het leren van de letters, zoals zien, horen, spreken en aanraken. Door bijvoorbeeld de letter te kleinen zie en voel je de letter.

Lezen

Ik gebruik graag leuke leesteksten- en boeken, die het kind zelf mag uitkiezen. Samen gaan we aan de slag met de tekst of het boek, en lezen wij bijvoorbeeld via de ‘voor-koor-door’ methode.

Spellen

logopedist help ik kinderen bijvoorbeeld spelenderwijs met het leren van spellingsregels waarbij ik aansluit bij school. Ik maak gebruik van diverse spellingsmethoden (KWeC) en oefeningen, zoals dictees, spellingsspelletjes en concreet oefenmateriaal (Zie KWeC methode)

Begrijpend lezen

Goed begrijpend kunnen lezen is essentieel voor kinderen om informatie uit teksten te halen. In het nieuws horen we nu geregeld dat kinderen in Nederland begrijpend lezen best lastig vinden. Als logopedist werk ik samen met kinderen om te bekijken waar het probleem ligt, is het technisch lezen moeilijk of is de woordenschat van het kind nog onvoldoende? Samen gaan we met teksten en verhalen aan het werk waarbij ik de kinderen strategieën aanleer, werken we aan het vergroten van de algemene woordenschat of leg ik uit wat bepaalde signaalwoorden in een tekst betekenen. Door de taalkennis en -vaardigheden van het kind te vergroten, kan begrijpend lezen aanzienlijk een stuk makkelijker voor het kind worden. Wat dan weer resulteert in opdrachten op school beter begrijpen en meer plezier krijgen in het volgen van onderwijs.

Het volgende is nog wel het allerbelangrijkste

Naast het doel om de lees- en spellingsvaardigheden te vergroten, vind ik het erg belangrijk dat het kind weer plezier ervaart in lezen en spellen. Mijn einddoel is dat het kind weer vol vertrouwen naar school gaat, meekomt met klasgenootjes en plezier ervaart tijdens leren.

Hoe ziet de behandeling eruit?

Klank-letterkoppeling

Als logopedist betrek ik meerdere zintuigen bij het leren van de letters, zoals zien, horen, spreken en aanraken. Door bijvoorbeeld de letter te kleien zie en voel je de letter.

Lezen

Ik gebruik graag leuke leesteksten- en boeken, die het kind zelf mag uitkiezen. Samen gaan we aan de slag met de tekst of het boek, en lezen wij bijvoorbeeld via de ‘voor-koor-door’ methode.

Spellen

Als logopedist help ik kinderen bijvoorbeeld spelenderwijs met het leren van spellingsregels waarbij ik aansluit bij school. Ik maak gebruik van diverse spellingsmethoden (KWeC) en oefeningen, zoals dictees, spellingsspelletjes en concreet oefenmateriaal (Zie KWeC methode)

Begrijpend lezen

Goed begrijpend kunnen lezen is belangrijk voor kinderen zodat ze informatie uit teksten kunnen halen. In het nieuws horen we nu geregeld dat kinderen in Nederland begrijpend lezen lastig vinden. Als logopedist werk ik samen met kinderen om te bekijken waar het probleem ligt, is het technisch lezen moeilijk of is de woordenschat van het kind nog onvoldoende? Samen gaan we met teksten en verhalen aan de slag waarbij ik de kinderen strategieën aanleer, werken we aan het vergroten van de algemene woordenschat of leg ik uit wat bepaalde signaalwoorden in een tekst betekenen. Door de taalkennis en -vaardigheden van het kind te vergroten, kan begrijpend lezen aanzienlijk een stuk makkelijker voor het kind worden. Wat dan weer resulteert in het beter begrijpen van opdrachten op school en meer plezier krijgen in het volgen van onderwijs.

Het volgende is nog wel het allerbelangrijkste

Naast het doel om de lees- en spellingsvaardigheden te vergroten, vind ik het erg belangrijk dat het kind weer plezier ervaart in lezen en spellen. Mijn einddoel is dat het kind weer vol vertrouwen naar school gaat, meekomt met klasgenootjes en plezier ervaart tijdens leren.

Waar en wanneer?

Ik kom op afspraak bij jullie thuis. Mijn werkdagen zijn dinsdag, woensdag en vrijdag. In overleg kan ik ook op andere dagen of in de avond langskomen. Als jullie bij mij in behandeling zijn, is telefonische ondersteuning buiten mijn werktijden en in het weekend ook mogelijk. Een behandeling aan huis duurt ongeveer een uur.

 

Wordt logopedie vergoed?

Logopedie wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Bij kinderen tot 18 jaar wordt hierbij het eigen risico niet aangesproken.

Behandelovereenkomst

Bij het eerste gesprek ontvang je een behandelovereenkomst. Via de knop hieronder kan je deze alvast downloaden en doornemen.

Logopedie Anne NVLF lid

Enkele lieve reacties

Anne heeft ons heel fijn geholpen in de begeleiding van ons dochtertje (8 maanden). We hebben Anne ervaren als betrokken, meelevend en empathisch. Ze kwam heel mooi naast ons staan als ouders en wist ons naast handige tips vooral vertrouwen te geven in ons eigen kunnen. Ook in de nazorg is Anne top en mochten we nog eens tegen problemen aanlopen dan weten we onze weg zeker terug te vinden naar Anne.

Logopedie Anne favicon 64Rinse en Lisanne, Assen

Ik heb twee kinderen, welke beide heel veel moeite hadden met spelling. Door de super goede en fijne begeleiding van Anne, zijn mijn kinderen onwijs gegroeid in hun spelling. Anne stelt kinderen op hun gemak en laat ze geloven in zichzelf. Door haar manier van leren en coachen snappen mijn kinderen spelling nu veel beter. Het fijne is dat ze nog altijd terecht kunnen bij Anne als ze het even niet meer weten.

We zijn ontzettend blij met Anne!

Logopedie Anne favicon 64Shelley, Heerhugowaard
Een paar weken na de geboorte dronk onze dochter niet meer goed uit de fles. Ze was veel aan het klakken en zoog niet vacuüm. Met als gevolg dat ze zuigblaren kreeg en erg moe was na het drinken. Anne heeft ons toen op hele fijne manier geholpen met het toepassen van de juiste drinktechniek, passend voor onze dochter. Het resultaat van de behandeling was direct merkbaar en wij zijn erg blij dat Anne ons geholpen heeft!
Logopedie Anne favicon 64Imke en Jasper, Groningen

Wij hebben Anne leren kennen toen onze dochter zo’n 3 maanden was, omdat ze de fles weigerde. Het hele repertoire aan flessen, alle houdingen, verschillende soorten mensen, geprobeerd, je kent het wel. Als nieuwe ouders heb je al zoveel vragen en ontwetendheid, dan is het fijn om iemand met zoveel empathie, rust en kennis als Anne te ontmoeten. Anne heeft ons tips gegeven, maar vooral vertrouwen gegeven, waardoor ze de fles heeft leren drinken. Dank je wel!

Moeder K., Your Content Goes Here

Via lactatiekundige Roxanne van Babypraktijk Noord werd ik doorverwezen naar pre-logopedist Anne. Mijn zoontje begon de fles te weigeren op het moment dat hij ging wennen bij de opvang, terwijl hij het daarvoor wel kon bij hoofdzakelijk borstvoeding. Anne is zowel praktisch- als emotioneel ondersteunend en sluit fijn aan in het contact, rustig en begripvol. Het was best stressvol dus voor mij erg fijn en steunend. Met een opbouwschema aanbieden van de fles geprobeerd, maar tevergeefs. Bij deze momenten was Anne op afspraak ook op afstand beschikbaar om te coachen. Dit zorgde ervoor dat ik ontspannen kon blijven en voelde mij gesteund. De oplossing zat in het drinken met een cupje, zodat de cirkel van negatieve ervaring rond de fles werd doorbroken. Het was daarmee ook een gedragsverandering, meer dan een logopedisch probleem. Toch was deze steun een passende inzet, met veel tips hoe dit aan te pakken en daar vertrouwen in te voelen. Na een tijdje van ongeveer 2 maanden weer hier en daar de fles aanbieden met hetzelfde schema, maakte dat het mijn zoon toch is gelukt om uit de fles te drinken. Ontspannen voor zoon en voeder als ik er niet ben.

Moeder D., Your Content Goes Here

Het contact vond ik erg fijn, je hebt snel gehandeld op het moment dat het nodig was en goed gekeken naar M. zodat ze toch meer voeding binnen kreeg. De adviezen waren ook erg fijn, dankjewel!

Ouders M., Your Content Goes Here