Spraak en taal

Taalproblemen

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is wanneer kinderen problemen hebben met praten en begrijpen. Het kan moeilijk voor hen zijn om nieuwe woorden te leren, zinnen te begrijpen, goede zinnen te maken of de juiste woorden te gebruiken als ze praten met anderen. Deze problemen komen niet door gehoorproblemen, een laag IQ of te weinig taal aanbod. TOS kan mild of ernstig zijn en verschillende delen van taal beïnvloeden:

Taalbegrip

Als een kind problemen heeft met het taalbegrip, vindt hij het moeilijk om te snappen wat anderen zeggen.

Taalvorm

Als er problemen zijn met de vorm van taal, blijven de zinnen kort en zijn ze niet goed opgebouwd. Soms klinken de zinnen niet goed grammaticaal en is het lastig om de juiste woorden te gebruiken.

Taalinhoud

Als er problemen zijn met de inhoud van taal, heeft het kind vaak een te kleine woordenschat. Het is ook moeilijk om verhalen te begrijpen en te vertellen. Het kind praat vaak over dezelfde dingen en stopt hij soms met praten, denkt even na of herhaalt wat hij zegt. Soms is het ook lastig voor het kind om het juiste woord te vinden.

Gebruik van taal

Als er problemen zijn met het gebruik van taal, heeft het kind moeite om taal te gebruiken tijdens een gesprek. Het kan bijvoorbeeld moeilijk zijn om te weten wanneer je moet praten of luisteren en oogcontact te maken tijdens een gesprek.

Het is belangrijk om TOS vroeg te herkennen en te behandelen.

Taalproblemen

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is wanneer kinderen problemen hebben met vertellen en begrijpen. Het kan moeilijk voor hen zijn om nieuwe woorden te leren, zinnen te begrijpen, goede zinnen te maken of de juiste woorden te gebruiken als ze praten met anderen. Deze problemen komen niet door gehoorproblemen, een laag IQ of te weinig taalaanbod. Een TOS kan mild of ernstig zijn en verschillende delen van taal beïnvloeden:

Taalbegrip

Als een kind problemen heeft met het taalbegrip, vindt hij het moeilijk om te snappen wat anderen zeggen.

Taalvorm

Als er problemen zijn met de vorm van taal, blijven de zinnen kort en zijn ze niet goed opgebouwd. Soms klinken de zinnen niet goed grammaticaal en is het lastig om de juiste woorden te gebruiken.

Taalinhoud

Als er problemen zijn met de inhoud van taal, heeft het kind vaak een te kleine woordenschat. Het is ook moeilijk om verhalen te begrijpen en te vertellen. Het kind praat vaak over dezelfde dingen en stopt hij soms met praten, denkt even na of herhaalt wat hij zegt. Soms is het ook lastig voor het kind om het juiste woord te vinden.

Gebruik van taal

Als er problemen zijn met het gebruik van taal, heeft het kind moeite om taal te gebruiken tijdens een gesprek. Het kan bijvoorbeeld moeilijk zijn om te weten wanneer je moet praten of luisteren en oogcontact te maken tijdens een gesprek.

Het is belangrijk om TOS vroeg te herkennen en te behandelen.

Spraakproblemen

Op de leeftijd van 3 jaar oud kunnen kinderen normaal gezien alle spraakklanken vormen. Sommige kinderen vinden dit lastig en blijven langer dan normaal problemen hebben met uitspraak. Hierdoor kunnen ze soms moeilijk verstaanbaar zijn. Bijvoorbeeld ouders, leerkrachten of anderen kinderen kunnen het kind niet goed verstaan. Hierdoor kunnen kinderen zich gefrustreerd voelen, ze doen zo hun best zich duidelijk te maken maar ze worden niet begrepen. Dat kan emotioneel gezien best zwaar zijn voor een kind.

Er zijn verschillende soorten uitspraakproblemen. We onderscheiden bijvoorbeeld fonetische en fonologische articulatieproblemen.

Bij fonetische articulatieproblemen heeft een kind moeite met het correct plaatsen van bepaalde klanken. Deze fouten worden consequent gemaakt, zoals bij het uitspreken van de /r/ of bij lispelen, waarbij de tong tegen de tanden duwt of naar buiten steekt bij het uitspreken van bepaalde letters zoals de /s/ en de /t/.

Bij fonologische articulatieproblemen kunnen de klanken wel gevormd worden, maar worden ze niet correct gebruikt in woorden. Kinderen vereenvoudigen de klankstructuur. Kinderen met dit probleem blijven deze fouten maken op een leeftijd waarop leeftijdsgenoten dit niet meer doen. Bijvoorbeeld, het weglaten van eindmedeklinkers, zoals /ba/ in plaats van /bak/, of het vervangen/weglaten van medeklinkers, zoals /babaan/ in plaats van /banaan/, of /noepje/ in plaats van /snoepje/.

Ook bij het behandelen van spraakproblemen is het belangrijk op tijd te behandelen zodat we de frustratie van niet begrepen worden sneller kunnen wegnemen bij het kind.

Logopedische behandeling gericht op spraak en taal gaat altijd spelenderwijs. Ik gebruik speelgoed, spelletjes en boekjes om de behandeling zo effectief maar ook zo leuk mogelijk te maken voor uw kind.

Spraakproblemen

Op de leeftijd van 3 jaar oud kunnen kinderen normaal gezien alle spraakklanken vormen. Sommige kinderen vinden dit lastig en blijven langer dan normaal problemen hebben met uitspraak. Hierdoor kunnen ze soms moeilijk verstaanbaar zijn. Bijvoorbeeld ouders, leerkrachten of anderen kinderen kunnen het kind niet goed verstaan. Hierdoor kunnen kinderen zich gefrustreerd voelen, ze doen zo hun best zich duidelijk te maken maar ze worden niet begrepen. Dat kan emotioneel gezien best zwaar zijn voor een kind.

Er zijn verschillende soorten uitspraakproblemen. We onderscheiden bijvoorbeeld fonetische en fonologische articulatieproblemen.

Bij fonetische articulatieproblemen heeft een kind moeite met het correct plaatsen van bepaalde klanken. Deze fouten worden consequent gemaakt, zoals bij het uitspreken van de /r/ of bij lispelen, waarbij de tong tegen de tanden duwt of naar buiten steekt bij het uitspreken van bepaalde letters zoals de /s/ en de /t/.

Bij fonologische articulatieproblemen kunnen de klanken wel gevormd worden, maar worden ze niet correct gebruikt in woorden. Kinderen vereenvoudigen de klankstructuur. Kinderen met dit probleem blijven deze fouten maken op een leeftijd waarop leeftijdsgenoten dit niet meer doen. Bijvoorbeeld, het weglaten van eindmedeklinkers, zoals /ba/ in plaats van /bak/, of het vervangen/weglaten van medeklinkers, zoals /babaan/ in plaats van /banaan/, of /noepje/ in plaats van /snoepje/.

Ook bij het behandelen van spraakproblemen is het belangrijk op tijd te behandelen zodat we de frustratie van niet begrepen worden sneller kunnen wegnemen bij het kind.

De behandeling

Logopedische behandeling gericht op spraak en taal gaat altijd spelenderwijs. Ik gebruik speelgoed, spelletjes en boekjes om de behandeling zo effectief maar ook zo leuk mogelijk te maken voor uw kind.

Hieronder is te zien wat een kind op een bepaalde leeftijd ongeveer zou moeten kunnen in de spraaktaalontwikkeling

Waar en wanneer?

Ik kom op afspraak bij jullie thuis. Mijn werkdagen zijn dinsdag, woensdag en vrijdag. In overleg kan ik ook op andere dagen of in de avond langskomen. Als jullie bij mij in behandeling zijn, is telefonische ondersteuning buiten mijn werktijden en in het weekend ook mogelijk. Een behandeling aan huis duurt ongeveer een uur.

 

Wordt logopedie vergoed?

Logopedie wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Bij kinderen tot 18 jaar wordt hierbij het eigen risico niet aangesproken.

Behandelovereenkomst

Bij het eerste gesprek ontvang je een behandelovereenkomst. Via de knop hieronder kan je deze alvast downloaden en doornemen.

Logopedie Anne NVLF lid

Enkele lieve reacties

Anne heeft ons heel fijn geholpen in de begeleiding van ons dochtertje (8 maanden). We hebben Anne ervaren als betrokken, meelevend en empathisch. Ze kwam heel mooi naast ons staan als ouders en wist ons naast handige tips vooral vertrouwen te geven in ons eigen kunnen. Ook in de nazorg is Anne top en mochten we nog eens tegen problemen aanlopen dan weten we onze weg zeker terug te vinden naar Anne.

Logopedie Anne favicon 64Rinse en Lisanne, Assen

Ik heb twee kinderen, welke beide heel veel moeite hadden met spelling. Door de super goede en fijne begeleiding van Anne, zijn mijn kinderen onwijs gegroeid in hun spelling. Anne stelt kinderen op hun gemak en laat ze geloven in zichzelf. Door haar manier van leren en coachen snappen mijn kinderen spelling nu veel beter. Het fijne is dat ze nog altijd terecht kunnen bij Anne als ze het even niet meer weten.

We zijn ontzettend blij met Anne!

Logopedie Anne favicon 64Shelley, Heerhugowaard
Een paar weken na de geboorte dronk onze dochter niet meer goed uit de fles. Ze was veel aan het klakken en zoog niet vacuüm. Met als gevolg dat ze zuigblaren kreeg en erg moe was na het drinken. Anne heeft ons toen op hele fijne manier geholpen met het toepassen van de juiste drinktechniek, passend voor onze dochter. Het resultaat van de behandeling was direct merkbaar en wij zijn erg blij dat Anne ons geholpen heeft!
Logopedie Anne favicon 64Imke en Jasper, Groningen